InternetWerk

4 tips voor een internationale marketing strategie

0

Als jouw bedrijf in Nederland lekker loopt, is het wellicht eens tijd om te kijken of je over de grens ook succesvol kunt worden. Je horizon verbreden en je markt internationaal uitbreiden vereist onder andere kennis van internationaal zakendoen. Maar ook een internationale marketing strategie hoort er dan bij. Met deze 4 tips helpen je op weg.

Niet alleen een kwestie van vertalen

Internationale marketing is niet alleen een kwestie van je Nederlandse marketinguitingen vertalen. Elk land heeft zijn eigen gebruiken, normen, waarden en eigenaardigheden. Zelfs net over de grens in België, waar ze zelfs grotendeels dezelfde taal hebben, werkt marketing echt anders. Bepaalde stukken zul je echter wel makkelijk over kunnen nemen, mits deze goed vertaald zijn. Laat je bestaande teksten daarvoor bijvoorbeeld onder handen nemen door een vertaalbureau met kennis van online marketing.

Bepaal je doelgroep

Zoals je ook in Nederland je doelgroep hebt bepaald en daarop je marketingstrategie hebt aangepast, zo zul je dit ook in het andere landen moeten doen. Ook hiervoor geldt dat je je huidige strategie niet één op één kunt overnemen. Er zal zeker overlap zijn, dus je kunt je huidige strategie wel achter de hand houden, maar pas deze wel aan op de cultuur, taal etc.

Welke kanalen ga je gebruiken?

Over de hele wereld heeft vrijwel elk land zijn eigen voorkeuren voor de manier van communiceren. En deze voorkeuren zijn vaak ook nog eens leeftijdgebonden. Verdiep je dus in de mogelijkheden, ook voor kanalen die we hier in Nederland niet of nauwelijks gebruiken, en pas daar je communicatie per land op aan. Daarnaast vullen verschillende kanalen elkaar vaak ook prima aan, maar weet waar je de nadruk moet leggen per land of doelgroep. Oftewel, maak je op voor internationale content marketing per land!

Interne communicatie

Niet alleen praten met de buitenwereld vereist aanpassing, maar ook intern verandert er wel wat als je internationaal gaat zakendoen. Zorg dat iedereen weet wie wat doet en waar verantwoordelijk voor is. Ga je marketing vanuit één locatie bedrijven, of ga je dit decentraliseren? In het laatste geval is het goed te weten wie bijvoorbeeld nieuwsbrieven uitstuurt, zodat klanten niet overstelpt worden met communicatie vanuit jouw organisatie.

Eigenlijk komt het er dus op neer dat internationaal zakendoen een leuke uitdaging vormt voor je marketingstrategie, maar als je er goed over nadenkt kun je wel hele gave dingen gaan doen!

Wat is de beste keuze voor een regenwaterpijp?

Previous article

iPhone kopen in 2020: wat je moet weten als je nu een iphone koopt

Next article

You may also like