Uncategorized

Een fiets van de zaak: dit gaat er veranderen!

0

Alle ondernemers die kansen zien in het leasen van een e-bike opgelet: door een wetswijziging fiets je in het nieuwe jaar voordeliger een e-bike van de zaak! De overheid stimuleert al jaren het gebruik van milieuvriendelijke vervoersmiddelen, zo ook binnen de zakelijke branche. Toch krijgt het gebruik van de e-bike voor het werk met de huidige regeling geen impuls. Tot op heden is het leasen van een bedrijfsfiets namelijk ingewikkeld. Er komt een hele hoop administratie aan te pas. Heel aantrekkelijk is een e-bike van de zaak op dit moment dus niet. De inmiddels aangenomen wetswijziging gaat hier verandering in brengen. Vanaf het nieuwe jaar wordt het aanschaffen van een elektrische fiets van de zaak een stuk eenvoudiger én voordeliger!

Hoe werkt het nu?

De huidige regeling is ingewikkeld en omslachtig. Deze regeling vereist een sluitende kilometeradministratie, waardoor extra administratie onvermijdelijk is. Binnen deze kilometeradministratie is het ook nog erg belangrijk dat privé ritjes tot op de kilometer nauwkeurig worden bijgehouden en gedocumenteerd. De administratie die vastzit aan een elektrische fiets van de zaak kan zo dus een behoorlijke klus worden. Als we de huidige regeling vergelijken met de regeling die tot 2014 gold voor het aanschaffen van een bedrijfsfiets, is de huidige regeling er niet beter op geworden. In het verleden werd deze regeling ook wel het fietsplan genoemd. Het voordeel van deze regeling was dat de BTW van een bedrijfsfiets tot €750,- volledig aftrekbaar was. Tegenwoordig valt de bedrijfsfiets onder de werkkostenregeling.  

De werkkostenregeling maakt het mogelijk om onbelaste vergoedingen aan werknemers te bieden. Deze vrije ruimte moet binnen de 1,2% blijven van de totale loonsom van alle medewerkers samen. Ruimte voor een belastingvrije aanschaf van een e-bike zit er vanwege de relatief hoge aanschafprijs dus vaak niet in.

Wat gaat er veranderen?

Vorig jaar presenteerde het kabinet haar plan om de huidige regeling te versoepelen, om zo het gebruik van de elektrische fiets binnen de zakelijke branche te stimuleren. Vanaf 1 januari 2020 wordt een e-bike leasen dus een stuk aantrekkelijker. Een groot deel van de administratie komt straks te vervallen en ook op fiscaal gebied wordt het leasen van een elektrische fiets interessant. Vanaf het nieuwe jaar betaal je namelijk een bijtelling van slechts 7%. De e-bike kost dan nog maar een paar euro per maand. Hiermee worden privékilometers als het ware afgekocht, waardoor privékilometers niet meer op de meter nauwkeurig bijgehouden hoeven worden. Dat scheelt een hoop administratie.

Naast dat een e-bike van de zaak aantrekkelijker wordt op fiscaal gebied, is het ook nog eens goed voor de gezondheid én voor het milieu. Reden genoeg om in 2020 de auto vaker te laten staan en over te stappen op de fiets van de zaak.

Cryptoportfolio samenstellen: hoe spreid je je kansen?

Previous article

Je tuin gezellig inrichten was nog nooit zo makkelijk!

Next article

You may also like