AlgemeenWerk

Relatiegeschenken: het gaat om de doelgroep

0

Wie aan marketing en communicatie doet, zal zich vast en zeker ook wel eens hebben bezighouden met promotie. Een manier van promotie is onder meer: relatiegeschenken. Bedrukte producten met je logo. Het is een veel gebruikte wijze om je merk in de markt te zetten. Je kunt pennen bedrukken, kleding, anti-stress balletjes… Het kan werkelijk van alles zijn. Dat ruimte aanbod geeft je de mogelijkheid om zo’n geschenk perfect op de doelgroep af te stemmen. Maar hoe doe je dat? Welke doelgroep vindt wat leuk? We zetten de meest voorkomende doelgroepen voor je op een rijtje, met daarbij natuurlijk hun behoeftes.

Kinderen

De jongere doelgroep en een hele leuke. Hiervoor koop je vaak heel aandoenlijke spulletjes zoals knuffelberen of –leeuwtjes. Ook doen allerlei geschenkjes met veel felle kleurtjes het bij deze doelgroep goed. Vergis je niet in het belang van kinderen voor jouw bedrijf. Als een kind enthousiast is, zal het dit ook projecteren op de ouders, die uiteindelijk sneller voor jou zullen kiezen. Speelgoed is natuurlijk al snel goed bij deze doelgroep, maar je kunt ook een bepaald thema aanhouden om het goede voorbeeld te geven. Veiligheid bijvoorbeeld. Geef ze sleutelhangers in dit thema of veiligheidshesjes en –lampjes. Daarnaast zijn kinderen uiteraard gek op snoep. Hoe zoeter hoe beter, maar dit moet natuurlijk wel bij je intenties passen. Stimuleer je gezondheid, dan is een stuk fruit misschien beter.

Millennials

Zij die tussen 1980 en 2000 zijn geboren, noemen we millennials. Dit zijn nog vrij jonge, vaak werkende mensen. Een deel zit ook nog op school. Uit onderzoeken blijkt dat deze doelgroep veel van merchandise houdt. Een groot deel ervan loopt maar al te graag rond met iets van kleding van een tof merk. Kleding is dan ook vaak een goed idee bij een doelgroep zoals deze. Enige nadeel: met kleding moet je rekening houden met maten. Een goed alternatief kan dan petten bedrukken zijn. Zo hebben ze ook iets opvallends en ‘cools’, van jouw merk. Zoals gezegd is dit ook een doelgroep die vaak werkt, of op school zit. Zij blijken vaak stress te ervaren. Help je ze misschien uit de brand met een anti-stress bal?

In de bouw

Wie mensen uit de bouw in de doelgroep heeft, heeft daar vaak al een grote doelgroep aan. Zij hebben vaak allerlei tools nodig en kunnen altijd iets handigs gebruiken. Je kunt ze een pakket geven, maar ook een los product. Dat ligt een beetje aan je budget en aan het doel, waar we straks meer over vertellen. Een rolmaat en een zaklamp komt bijvoorbeeld vaak goed van pas. Ook is er een speciale Screwmagnet verkrijgbaar. Een ijzersterke magneet en die je aan de broekriem bevestigt, die tot zo’n 10 kilo aan magnetische spullen kan dragen. Schroeven, spijkers en zelfs een hamer kun je ermee bij je houden.

Wereldverbeteraars

Er zijn vandaag de dag ontzettend veel mensen die rekening houden met het milieu. De een meer dan de ander. Daarvoor zijn duurzame relatiegeschenken een optie, of eigenlijk, een must. Zij zullen het enorm waarderen als ze iets krijgen waarvan ze weten dat het verantwoord is in het gebruik of verantwoord geproduceerd is. Dat zijn bijvoorbeeld pennen en notitieboekjes van gerecycled of recyclebaar karton. Maar ook solar producten vallen hieronder. Die zijn iets luxer. Een goed voorbeeld hiervan is een powerbank die zichzelf oplaadt door middel van zonne-energie.

Wat is je doel?

Ga eerst altijd na wat je doel is. Is het bovendien voor een klant? Een leverancier? Een medewerker? Misschien wil je wel voorkomen dat een klant of medewerker weggaat. Dat kan een doel zijn. Het kan ook zijn dat er iemand een jubileum viert of dat er reden is om iemand te bedanken. In die gevallen ga je vaak voor een iets luxer geschenk. Bij het werven van klanten gaat het meestal puur om naamsbekendheid. Dan zijn vaak kleine spulletjes met een logo erop voldoende.

Nieuwe ontwikkelingen in het bedrijfsleven

Previous article

Deze spelregels begrijp je het snelst

Next article

You may also like