Internet

Waarom linkbuilding van belang is voor je SEO-strategie

0

De concurrentie binnen diverse branches is tegenwoordig groter dan ooit. Als ondernemer wil je er daarom alles aan doen om sneller gevonden te worden door potentiële nieuwe klanten. Investeren in SEO is hierbij van groot belang. SEO staat voor Search Engine Optimization. Mensen maken gebruik van zoekmachines zoals Google om informatie te zoeken. Door je website te optimaliseren voor dit soort zoekmachines, eindig je hoger in de resultaten en wordt je bedrijf dus sneller gevonden. Er zijn verschillende manieren waarop dit aangepakt kan worden. Hierbij kun je denken aan het creëren van interessante content voor je website of het verbeteren van de user experience.

Een ander belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. Stiekem wordt linkbuilding nog best wel onderschat. Kwalitatieve linkbuilding is voor ongeveer 50% bepalend voor de positie die een combinatie van zoekwoorden kan bereiken binnen een zoekmachine. In deze blog vertellen we je meer over wat linkbuilding precies is en hoe het ervoor kan zorgen dat jij het meeste uit je SEO-strategie haalt. Hierbij benoemen we een aantal belangrijke onderdelen van linkbuilding, bijvoorbeeld backlinks en autoriteit.

Linkbuilding in het kort

Wellicht ben je al bekend met linkbuilding, maar het kan zo zijn dat dit nog niet het geval is. Daarom willen we je laten zien wat de potentie van linkbuilding precies is. Met linkbuilding zorg je ervoor dat kwalitatieve en relevante links naar jouw website op andere websites worden geplaatst. Dit is belangrijk voor het behalen van een hogere positie binnen zoekmachines. Kwantiteit is minder relevant dan kwaliteit. Er kunnen nog zoveel links naar jouw website worden geplaatst, maar zoekmachines zullen altijd kijken naar de relevantie en de autoriteit van een link.

Kwalitatieve backlinks

Links vanaf andere website naar jouw site worden ook wel backlinks genoemd. Er zijn twee belangrijke voorwaarden waar backlinks aan moeten voldoen. Ten eerste is het van belang dat de backlink over een hoge relevantie beschikt. Dit houdt in dat de website waarop de link geplaatst wordt te maken heeft met de producten of diensten die jouw bedrijf levert. Als jouw onderneming bijvoorbeeld sportkleding levert en backlinks naar jouw website komen te staan op de websites van sportverenigingen, dan is dit relevanter voor zoekmachines dan wanneer een backlink op de website van de lokale bakker komt te staan.

Daarnaast is autoriteit van belang voor backlinks. De kwaliteit van je backlinks is een factor. Websites met een hoge autoriteit worden als waardevoller beschouwd door zoekmachines. Autoriteit kun je zien als de reputatie die een website heeft volgens een zoekmachine. Dit wordt weergegeven in de vorm van een score. Meerdere factoren zijn van invloed op deze score. Hierbij kun je denken aan:

  • Aanbevelingen en referenties van experts en professionals uit dezelfde branche
  • Reviews
  • Nieuwsartikelen
  • User engagement data
  • Externe geloofwaardige info door individuen over de website

Hoe kun je links builden?

Er zijn meerdere manieren waarop backlinks op andere sites vergaard kunnen worden. Ten eerste is het mogelijk dat jij, of een SEO-specialist die je inschakelt, handmatig links toevoegt aan websites. Daarnaast is het mogelijk om aan andere websites te vragen of ze backlinks naar jouw website willen plaatsen. Het doel hierbij is om de andere website ervan te overtuigen dat deze link ook meerwaarde voor hen zal hebben. Een andere optie is om hier simpelweg voor te betalen. 

Het liefst vergaar je backlinks op een zo organisch mogelijke manier. Het is zonder twijfel mogelijk om backlinks te krijgen zonder dat je hierom vraagt. Dergelijke organische links zullen van een aantal factoren afhankelijk zijn. Wellicht lever je producten of diensten waar behoefte aan is. Het kan ook zo zijn dat je content van een hoog niveau aflevert. Hier staat nuttige en boeiende informatie in die mensen verder helpt. Is dit het geval, dan is het belangrijk dat je dit soort organische backlinks blijft cultiveren door het niveau van je content hoog te houden.

De invloed van linkbuilding op SEO

Zoekmachines zoals Google zien backlinks als een indicator van kwaliteit en autoriteit. Het is in bepaalde mate een referentie waardoor jouw website als meer relevant wordt beschouwd. Andere websites linken naar jouw site omdat jij iets unieks aanbiedt, omdat je interessante content hebt of omdat je een autoriteit bent binnen een specifieke branche. Hoe belangrijker de website is die een backlink naar jouw site bevat, hoe groter de kans is dat zoekmachines jouw website ook als kwalitatief beter gaan zien. Hierdoor zul je hoger en hoger in de zoekresultaten eindigen. Ook tegenwoordig blijft linkbuilding van belang voor je SEO-strategie.

Dit wil je weten over chlamydia

Previous article

Welke producten zijn essentieel voor een nieuwe badkamer?

Next article

You may also like