Internet

Werken op afstand: we doen het steeds vaker en beter

0

Kan een bedrijf functioneren als een heel groot deel van de medewerkers, of misschien zelfs wel iedereen, vanuit huis werkt? Als er niemand fysiek aanwezig is op kantoor, kan een bedrijf dan toch zo functioneren dat het voor klanten nauwelijks opvalt dat? Het antwoordt luidt steeds vaker ‘ja’. Dat komt door onze eigen veranderde mentaliteit, maar zeker ook door de techniek die dit mogelijk maakt.

Bereikbaarheid is van groot belang

Om als bedrijf volwaardig te functioneren, ook als er niet of nauwelijks mensen op kantoor aanwezig zijn, is bereikbaarheid van het hoogste belang. Alleen zo kunnen collega’s met elkaar overleggen op een effectieve manier, en alleen zo blijft het bedrijf ook voor de buitenwereld volwaardig bereikbaar.

De manieren waarop collega’s die allemaal thuis aan het werk zijn met elkaar contact houden verschilt per bedrijf. Waar het in veel bedrijven blijft bij een telefoontje, zijn er ook steeds meer voorbeelden van bedrijven die het een stuk meer vooruitstrevend aanpakken. Zij zien in dat het belangrijk is voor collega’s om contact te onderhouden, zoals zij dat normaal op de werkvloer ook zouden doen. Daarbij hoort ook het zien van elkaar, een gezichtsuitdrukking kan een gesprek tenslotte een stuk duidelijker maken. Videobellen wordt gebruikt voor één op één gesprekken tussen collega’s, maar vooral ook ter vervanging van vergaderingen die normaal gesproken face to face zouden plaatsvinden. Zo kunnen alle betrokkenen elkaar toch zien, en op elkaar reageren, zoals zij ook zouden doen als zij zich fysiek in elkaars aanwezigheid zouden bevinden.

Bereikbaarheid voor je klanten staat op 1

Waar de onderlinge bereikbaarheid voor medewerkers belangrijk is om hun werk efficiënt en plezierig te blijven doen, is de bereikbaarheid voor klanten van het grootste belang om überhaupt te kunnen blijven werken. Zonder klanten geen opdrachten, tenslotte. De techniek van bellen via internet, of VoIP, kan daarbij goed helpen. Een telefooncentrale die is aangesloten op internet, in plaats van op de traditionele telefoonlijn, is namelijk buitengewoon flexibel en compleet naar wens te installeren. Het doet er hierbij niet toe of een medewerker op kantoor aanwezig is of zich elders bevindt, inkomende telefoongesprekken kunnen simpelweg automatisch worden doorverbonden naar het (mobiele) nummer waarop de collega bereikbaar is. Ook inkomende gesprekken naar het algemene telefoonnummer kunnen op deze manier worden afgehandeld, en bijvoorbeeld worden verdeeld onder verschillende collega’s. Extra prettig is dat de telefooncentrale gewoon via internet in te stellen en aan te passen is, zelfs daarvoor hoeft dus niemand op kantoor te zijn. Zijn kantoren in de toekomst eigenlijk nog wel nodig om te kunnen werken? Als de technologische ontwikkelingen op dit tempo doorgaan, zou je je dat bijna kunnen gaan afvragen.

Een straatfeest organiseren, zo doe je dat

Previous article

Welk materiaal is het meest geschikt voor in de badkamer?

Next article

You may also like